Jak transportować na przenośnikach ładunki ponadgabarytowe?
Urządzenia transportu bliskiego to sprzęt, który jest powszechnie wykorzystywany w działalności produkcyjnej i logistycznej. Odpowiednio dobrane wyposażenie pozwalające na przemieszczanie ładunków umożliwia działanie linii technologicznych, pojedynczych maszyn oraz całych systemów transportowych. Wśród rozwiązań, które są wybierane do obsługi przedmiotów o dużych rozmiarach i masie znajdują się przede wszystkim przenośniki łańcuchowe oraz rolkowe. Dzięki swojej konstrukcji i zasadzie działania pozwalającej na znoszenie dużych obciążeń, są one używane w wielu zastosowaniach wymagających transportowania całych palet lub skrzyń z ładunkami ponadgabarytowymi.
Urządzenia transportu bliskiego to sprzęt, który jest powszechnie wykorzystywany w działalności produkcyjnej i logistycznej. Odpowiednio dobrane wyposażenie pozwalające na przemieszczanie ładunków umożliwia działanie linii technologicznych, pojedynczych maszyn oraz całych systemów transportowych. Wśród rozwiązań, które są wybierane do obsługi przedmiotów o dużych rozmiarach i masie znajdują się przede wszystkim przenośniki łańcuchowe oraz rolkowe. Dzięki swojej konstrukcji i zasadzie działania pozwalającej na znoszenie dużych obciążeń, są one używane w wielu zastosowaniach wymagających transportowania całych palet lub skrzyń z ładunkami ponadgabarytowymi.
Systemy do wewnątrzzakładowego transportu ładunków
Sprawne funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa produkcyjnego lub zajmującego się składowaniem i transportem towarów wymaga dobrze działających procesów logistycznych. W przypadku firm produkcyjnych kluczowe jest przemieszczanie potrzebnych surowców lub półproduktów, a także gotowych wyrobów, zarówno podczas wszystkich etapów ich przetwarzania, jak i po uzyskaniu gotowego produktu. W przypadku, gdy transport odbywa się po stałych trasach, np. w obrębie konkretnej linii technologicznej najbardziej efektywne okazuje się korzystanie z systemów przenośnikowych. Tak samo przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o realizację zadań związanych z magazynowaniem i spedycją towarów, zwłaszcza związanych z konfekcjonowaniem i wysyłką produktów.
Przenośniki są wytwarzane w różnych odmianach, które pozwalają na przemieszczanie towarów o różnej specyfice. Ogólny podział urządzeń tego typu wyróżnia konstrukcje toczne oraz cięgnowe. W pierwszym przypadku przenośniki wykorzystują zespoły obracających się wałków, po których można przemieszczać ładunek. W urządzeniach cięgnowych za transport odpowiada przemieszczający się element w postaci taśm, połączonych ze sobą sztywnych modułów albo łańcuchów.
Choć przemieszczanie ładunków o dużych gabarytach jest możliwe w przypadku niemal każdej konstrukcji, to nie zawsze będzie to rozwiązanie opłacalne. Przeszkodą mogą być w takim przypadku zarówno masa samego przenośnika, jak i stopień jego skomplikowania i ilość użytych części i podzespołów. Problemem przy niektórych konstrukcjach byłby np. nieefektywny sposób przenoszenia napędu czy niewielka wytrzymałość na obciążenia.
Korzystanie z przenośników w przypadku ładunków niestandardowych wymaga w niektórych przypadkach stosowania specjalnych rozwiązań. Mimo tego są one jednak wykorzystywane ze względu na możliwość automatyzacji transportu, zmniejszenie jego kosztów oraz wyeliminowanie ryzyka wypadków.
Rodzaje przenośników, które mogą być użyte do ładunków o dużej masie i rozmiarach
Przenośniki toczne są wykonywane w wersjach grawitacyjnych, gdzie ładunek przemieszcza się za sprawą niewielkiej różnicy poziomów lub jest przesuwany ręcznie. Takie rozwiązanie jest jednak możliwe jedynie w przypadku transportowania przedmiotów o niewielkiej masie.
Innym rozwiązaniem są przenośniki toczne napędzane. W tym przypadku rolki podnośnika obracają się, za sprawą stosowania różnych typów układu przeniesienia napędu od mechanicznych zębatek, przez łańcuchy aż po specjalne elektrobębny będące połączeniem wałka i silnika elektrycznego. Zaletą przenośników rolkowych z napędem jest to, że mogą być stosowane również w przypadku cięższych ładunków ponadgabarytowych. Najchętniej będą jednak używane tam, gdzie w grę wchodzi jedynie podwyższona masa lub droga, jaką pokonuje przemieszczany przedmiot, nie jest długa.
Rodzina przenośników cięgnowych jest bardzo zróżnicowana, choć zasada ich działania pozostaje taka sama. W przypadku przenośników taśmowych towary są umieszczane na poruszających się pasach. Są one naciągnięte na obracające się bębny, a niekiedy również wykorzystują znajdujące się na ich wewnętrznej stronie zęby, współpracując z odpowiednimi uzębionymi kołami lub wałkami napędowymi. Ten rodzaj przenośników sprawdza się zarówno przy transporcie niewielkich i delikatnych elementów czy płodów rolnych, jak i przy przemieszczaniu ładunków sypkich, od zboża po kopaliny. Urządzenia tego rodzaju nadają się również do przemieszczania ładunków o dużych rozmiarach i masie, np. wydobywanych fragmentów surowców mineralnych.
Innym typem przenośników, które są w stanie poradzić sobie zarówno z małymi i delikatnymi produktami, np. miękkimi owocami, jak i bardzo ciężkimi, są urządzenia modułowe. W tym przypadku część transportowa składa się z połączonych ze sobą poprzecznych członów, które są złączone sworzniami pozwalającymi na zginanie powierzchni przenoszącej ładunki na końcowych bębnach urządzenia. Dzięki specjalnej konstrukcji przenośniki modułowe mogą służyć do transportowania niewielkich i lekkich produktów czy opakowań, np. szklanych butelek lub słoików, jak i ciężkich m.in. wyrobów metalowych albo kruszyw.
Rodzajem przenośnika, który dobrze radzi sobie zwłaszcza z ładunkami o dużej masie lub gabarytach są przenośniki łańcuchowe. Są one nieco podobne do przenośników modułowych, jednak ich zastosowania są zwykle zupełnie inne.
Przenośniki łańcuchowe – niezastąpione przy transporcie ładunków ponadgabarytowych
Przenośnik łańcuchowy wykorzystuje zbudowane z ogniw cięgna, które mogą być zrobione z różnych rodzajów metalu albo tworzywa sztucznego. Poruszają się one za sprawą montowanych na wałkach napędowych zębatek. Naciągnięte łańcuchy przemieszczają się wraz z obrotami kół zębatych, tym samym powodując przesuwanie ulokowanego na nich przedmiotu.
Przy budowie przenośników łańcuchowych stosowane są różne rozwiązania konstrukcyjne w zależności od potrzeb. Łańcuchy mogą być napędzane zarówno zębatkami umieszczonymi na wspólnym, szerokim wałku, jak i wówczas, gdy koła są od siebie niezależne, choć umieszczone w tej samej osi obrotu. Bardzo różna może być też liczba wykorzystywanych łańcuchów, która jest dopasowywana zarówno do prędkości, jak i masy ładunku.
Wielką zaletą przenośników łańcuchowych jest nie tylko to, że dobrze znoszą duże obciążenia mechaniczne, ale również fakt, że element nośny może mieć stosunkowo niewielką szerokość, co wpływa na obniżenie masy urządzenia i zmniejszenie ilości generowanego podczas pracy hałasu.
Ze względu na to, że w przypadku łańcuchów przenośników transportowych do skutecznego podtrzymywania i przesuwania ładunku wystarczy ich mała szerokość, przenośniki tego rodzaju nadają się do przemieszczania elementów o dużych rozmiarach, w tym np. płaskich płyt o dużej szerokości czy materiałów o sporej długości przemieszczanych poprzecznie np. listew, prętów, rur albo profili.
Przenośniki taśmowe sprawdzają się również znakomicie przy transportowaniu ładunków paletowanych, umieszczanych w skrzyniach lub kontenerach. W wielu przypadkach przenośniki łańcuchowe stosuje się również do transportu pionowego, za pomocą montowanych na łańcuchach kubełków, uchwytów czy obejm. W takiej aplikacji największą zaletą przenośników łańcuchowych jest to, że mogą one pracować w pozycji całkowicie pionowej. Takie możliwości są dość powszechnie wykorzystywane przy transporcie ziaren zbóż, a także kruszyw wszelkiego rodzaju.